Kur’an abdest- Diyanet İslam Ansiklopedisi
TÜRKİYE DİYANET VAKFI İSLAM ANSİKLOPEDİSİ
…Cünüp olan (veya abdestsiz bulunan) kimsenin mushafa dokunmasının haram olduğunu kabul eden fakihler, delil olarak Kur’an-ı Kerim’deki bir ayeti ve bazı hadisleri ileri sürerler. “Ona sadece temiz olanlar dokunur” (el-Vakıa 56/79) mealindeki ayetin metninde yer alan ve “dokunulmama” kavramını yönlendiren zamirin, önceki iki ayette geçen mushaf anlamındaki “Kur’an”a mı, yoksa levh-i mahfuz anlamındaki “kitab”a mı raci olduğu bilginler arasında ihtilaflıdır. Eğer zamir Kur’an’a raci ise ayetten, “Kur’an’a sadece cünüplükten, abdestsizlikten ve maddi kirliliklerden temizlenmiş olanlar dokunabilir”, levh-i mahfuza raci ise, “Levh-i mahfuzdaki kitaba sadece melekler dokunabilir” şeklinde bir mana çıkar. Müfessirler, ikinci mananın Kur’an üslübuna daha uygun düştüğünü belirtirler (bk.Taberi, XXVII, 118-119; Razi, XXIX, 194-195). Fakihlerin büyük çoğunluğu Hz. Peygamber’den nakledilen, “Kur’an’a ancak temiz olanlar dokunabilir” (el-Muvatta’, “Kur’an”, 1 ; Nesai, “Kasame”, 46) mealindeki hadisi de delil kabul etmişlerdir. Ancak cünüp kimsenin mushafa dokunmasının caiz olmadığı konusunda icma bulunduğu kaydedilmekle birlikte bu hadisin sıhhati ve birden fazla manaya gelen “temiz” (tahir) kelimesinin buradaki anlamı konusunda farklı görüşler de ileri sürülmüştür. Bu sebeple bazı sahabiler ve tabiin alimleri, abdestsiz kimsenin mushafa dokunabileceğini belirtmişler, Davud ez-Zahiri ve diğer bazı fakihler, cünüp kimsenin de mushafa dokunmasında sakınca bulunmadığını ileri sürmüşlerdir (bk. Şevkani, I, 243-245). (Bkz.Türkiye Diyanet Vakfı İSLAM ANSİKLOPEDİSİ Cenabet maddesi)